Categorieen


Pagina's

Hoe veilig zijn cloud-diensten?

Google Drive, Dropbox, OneDrive en iCloud. Het zijn stuk voor stuk ‘clouds’ waar documenten opgeslagen, beheerd en gedeeld kunnen worden, oftewel een dms. De diensten stellen je in de gelegenheid op elk gewenst moment en op elk apparaat bij je data te kunnen, menen de diensten. Tot een bepaalde hoogte is het gratis, maar dit wordt steeds weer bijgesteld om nieuwe klanten te werven. Veel bedrijven maken dan ook gretig gebruik van deze systemen. Daar komt bij dat er speciale apps voor deze clouds op de markt zijn wat het gebruik op de smartphone of tablet makkelijk en toegankelijk maken. Dropbox maakt daarbij het synchroniseren van data een eitje. Vroeger was dit een ingewikkeld proces wat vaak bedreven werd door rsync-adepten. Google doet er nog een schepje bovenop en komt met de Chrome OS en brengt goedkope laptops op de markt die maar een kleine capaciteit hebben qua opslag. Op die manier wordt een gebruiker min of meer gedwongen gebruik te maken van de cloudopslag. 

Toch is niet iedereen overtuigd van de handige cloudopslagruimtes die ook steeds goedkoper worden. Sommige mensen willen data niet graag uit handen geven met het oog op alle perikelen omtrent Edward Snowden. Hij onthulde NSA documenten die op Amerikaanse servers opgeslagen waren en relatief toereikend voor mensen waar de documenten niet voor bedoeld waren. Apple stond ook even in een kwaad daglicht toen bleek dat mensen foto’s van Amerikaanse beroemdheden hadden gestolen van de iCoud-dienst van Apple. De één zijn dood is de anders zijn brood, want niet veel later kwam er een grote hoeveelheid aan nieuwe software op de markt die cloudopslag aanboden. 

Het is dus raadzaam voor mensen en al helemaal voor bedrijven en beroemdheden om zorgvuldig om te gaan met data. Voordat je je documenten opslaat in een cloud, bedenk dan bij jezelf of je die risico’s wil dragen. Zo ja, dan is het een perfecte dienst waar veel mensen profijt van hebben! Ben je toch niet overtuigd na dit artikel gelezen te hebben, denk dan eens na over een goed document management systeem. Een dergelijk systeem maakt het bedrijven makkelijk om snel, overzichtelijk en veilig documenten op te slaan, te archiveren en naar wens te delen met andere partijen of collega's. Een document management systeem is flexibel, toegankelijk en efficiënt. Wist je dat elke twee jaar onze hoeveelheid aan informatie verdubbeld? Hier moet goed op ingespeeld worden, daar kunnen we niet omheen. Maar waar kies jij het liefst voor?




Over de auteur

Marion

Content central helpt u bij het beheer van uw documenten met een dms. cloudopslag is overbodig!


Meest bekeken - Alle categorieen